על אופני שטח ועל ההבדלים בין הסוגים השונים

Posted on: 24 בMarch 2016, by :

נהיגת שטח הפכה בשנים האחרונות דבר נפוץ במיוחד, וניתן לראות יותר ויותר ישראלים שפוקדים את שבילי הארץ שבת אחר שבת, בין אם ברכב שטח ובין אם באופני שטח. אופני שטח הפכו טרנד של ממש מפני שהם מאפשרים גם ליהנות מהטבע, גם לחוות חוויה מאתגרת במיוחד וגם לשפר את הכושר הגופני. אופני הרים או בשמם הנוסף אופני השטח מאפשרים לנו לחוות חוויה יוצאת דופן, ממלאים אותנו באדרנלין ומייצרים חיבור מיטבי בין האדם לטבע.

עמידות גבוהה

למי שלא יודע אופני שטח עמידים ועבירים במגוון תנאי שטח. זה כולל דרכי כורכר, דרכי ג’יפים, חופי ים, יערות ושבילים לא מסומנים עמוסים בדרדרת וסלעים. זה בעיקר בזכות בולמי הזעזועים שיש בהם והצמיגים הבשרניים והרחבים ובעלי ה’קוביות’. כמו כל דבר גם לנהיגת שטח על אופניים יש כמה סגנונות והשולט שביניהם הוא סגנון שמכונה שנקרא ‘קרוס קאונטרי’. זהו סגנון פופולרי שניתן לאמץ אותו עם כמה סוגי אופניים שמוצעים על ידי היצרנים השונים.

זנב קשיח או אופני שיכוך

הסוג הראשון הוא אופניים מסוג זנב קשיח. אלו אופניים עם שלדה מסורתית במבנה יהלום, או שני משולשים- קדמי ואחורי שיש בהם בולם זעזועים קדמי בלבד. הסוג השני נקרא אופני שטח שיכוך מלא שלהם מבנה קצת שונה שמקורו בתוספת של הבוכנה האחורית. לאופניים הללו יש אם כן בולם אחורי שמעניק אחיזה טובה יותר על הקרקע עם חיבור מיטבי של האופניים לשטח גם בתנאים משובשים. התוצאה היא נוחות רבה יותר לרוכב שאינו חש את הזעזועים בדרך במלוא עוצמתם.

מה ההבדל?

אופני שיכוך נחלקים גם הם לכמה תתי סוגים שמקורם בסוג הבולם שתלוי בסוגי הדרך שאליה הוא מותאם. מעבר למבנה עצמו יש כמה הבדלים באופי השימוש בהם וכמובן גם במחיר. אופני שיכוך מלא נחשבים מורכבים ומתוחכמים יותר ובהתאמה לכך גם רמת המחיר שלהם היא מעט גבוהה יותר לעומת אופני זנב קשיח. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שיש בהם בלם בעל מערכת שסתומים וקפיצים מתוחכמת יותר שעושה שימוש בשינויים בלחצי האוויר, השמן או הקפיצים.

איך נבחר אופני הרים

לשני הסוגים הללו יש מגוון רחב של דגמים שמתחרים זה בזה לאורך שנים בין היצרנים השונים. בחירת סוג האופניים אם כן היא תולדה של סוג הרכיבה, הניסיון וכמובן המחיר. רוכבים מתחילים למשל שמעוניינים להשקיע ולרכוש אופני הרים מסוג שיכוך מלא יוכלו להסתפק באופניים שמצוידים בבולמים רכים, מה שיאפשר להם להתאמן ברכיבה בשטח מבלי לחוש את הזעזועים והמהמורות בעוצמה גבוהה. בהמשך לאחר שיצברו ניסיון וירצו לעבור לרכיבה אגרסיבית יותר יוכלו לשפר לבולמים מאסיביים יותר.